Pulsoksymetr – sprzęt do zadań specjalnych

Ruch to podstawa

Przełom zimy i wiosny to czas kiedy tradycyjnie budzimy się z zimowego letargu i nabieramy energii do intensywnych ćwiczeń fizycznych. Oczywiście wszystko jest kwestią indywidualną i wiele osób dba o swoją kondycję fizyczną przez cały rok. Nie zmienia to jednak faktu, że kiedy wiosna jest już za rogiem, każdy znajduje w sobie dodatkową energię do wzmożonej aktywności. Osoby, dla których aktywność fizyczna, to coś więcej niż dłuższe spacery i wizyta w siłowni od czasu do czasu, również planują bardziej wzmożone treningi. Każdy poziom intensywności treningów powinien być jednak prowadzony zgodnie z pewnymi zasadami. Jeśli nasza aktywność do tej pory była ograniczona, to w bardziej intensywne ćwiczenia powinniśmy wchodzić stopniowo. Natomiast osoby, dla których cieplejsze miesiące roku, to czas jeszcze bardziej intensywnych treningów, oprócz samego grafiku ćwiczeń, powinny pomyśleć również o dokładnym monitorowaniu stanu swojego organizmu. Przy wzmożonych treningach ważne jest bardziej szczegółowe kontrolowanie swoich parametrów, tak by aktywność była bardziej efektywna, zrównoważona i niewyniszczająca dla organizmu. 

Intensywne treningi wymagają kontroli i obserwacji

W profesjonalnym, a także półprofesjonalnym sporcie oprócz podstawowych informacji takich jak tętno, ważne są też inne, te bardziej szczegółowe dane dotyczące stanu organizmu. Istotną informacją dla osób intensywnie trenujących jest saturacja, która określa poziom wysycenia hemoglobiny tlenem. Niskie wysycenie krwi tlenem może wskazywać oczywiście na problemy zdrowotne, ale u osób intensywnie ćwiczących może być także głównym wskaźnikiem zmęczenia, którego gołym okiem nie widać i nie czuć. Coraz większe niedotlenienie zmniejsza możliwości wysiłkowe. Saturacja krwi jest również bardzo istotna ze względu na trening lub starty na wysokości. Dzięki kontroli poziomu nasycenia krwi i wpływu na niego konkretnej wysokości, możemy lepiej kontrolować intensywność treningu, a także tempo w jakim pokonujemy dystans. To szczególnie istotne w sytuacji, kiedy takie sporty jak biegi górskie, a w szczególności ultra maratony, robią się coraz bardziej popularne.

Monitorowanie tętna i bezinwazyjne mierzenie stopnia dotlenienia krwi

Do badania tętna, jak i do bezinwazyjnego mierzenia poziomu wysycenia hemoglobiny tlenem służą pulsoksymetry. Jeszcze kilka lat temu były to urządzenia medyczne dostępne przede wszystkim w przychodniach, szpitalach, czy klinikach. Służyły one do monitorowania parametrów życiowych pacjenta i wykrywania ewentualnych nieprawidłowości. Jednak wraz z rozwojem techniki te duże stacjonarne sprzęty stały się bardziej poręczne, kompaktowe i zautomatyzowane. Dzięki temu są dostępne niemal dla każdego. Obecnie bardziej powszechne jest używanie pulsoksymetru jako urządzenia monitorującego sen w celu leczenia bezdechu sennego. Jednak to samo urządzenie jest niezwykle przydatne dla osób uprawiających aktywnie sport. Dzięki możliwości kontroli funkcji życiowych, pulsoksymetr pozwala na optymalizację treningu, a także pomaga w monitorowaniu procesu odnowy po okresie ciężkiego treningu. Dodatkowo, bardziej zaawansowane urządzenia, tak jak VIATOM SLEEP O2, VIATOM SNORE O2VIATOM CHECKME O2, łączą się z urządzeniem mobilnym lub komputerem i pozwalają w ten sposób gromadzić dane. Pozwala to tworzyć analizy danych i jeszcze lepiej analizować oraz optymalizować system treningów.

Powiązane produkty

Częstość akcji serca i częstość tętna to dwie różne wartości, które nierzadko są ze sobą mylone. Aby uzyskać prawidłowe wskaźniki zdrowotne, potrzebujemy dwóch oddzielnych, ale ściśle ze sobą powiązanych, pomiarów. Serce jest pompą mięśniową, która pompuje krew przez całe ciało z każdym biciem serca. Tętno, czyli puls, to ruch naczyń uzależnionym od skurczów serca jak i sprężystości ścian tętnic. Bicie serca można zmierzyć za pomocą urządzenia EKG.

Spokojny sen to gwarancja utrzymania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej każdego dnia, dlatego dbając o zdrowy tryb życia powinno się przede wszystkim zadbać o odpowiednią długość i jakość snu. Zaburzenia snu mogą przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia, osłabienia odporności, a tym samym problemów dnia codziennego.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz