Sen to zdrowie, więc warto o niego zadbać

Są trzy podstawowe zasady, którymi powinniśmy się kierować by zachować zdrowie. To właściwe odżywianie, aktywność fizyczna i dobra regeneracja. Ta ostatnia opiera się przede wszystkim na odpowiednio długim i spokojnym śnie. Żeby dobrze się wysypiać musimy zadbać o swego rodzaju dyscyplinę, ale możemy też wspomagać się nowoczesną technologią. W walce z zaburzeniami snu może nam pomóc pulsoksymetr do monitorowania snu.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Najlepszym sposobem leczenia jest zapobieganie. Na pierwszy rzut oka może nie jest to logiczne stwierdzenie, ale w praktyce wiele chorób ma swój początek w niewłaściwym trybie życia. Chorób można się pozbyć zanim na dobre się rozwiną. Co więcej, nasza współczesna wiedza daje jasne wskazówki jak się zachowywać, czego unikać, jakich substancji dostarczać organizmowi by ustrzec się konkretnych schorzeń. Oprócz tych bardziej precyzyjnych wskazówek są trzy ogólne, które mają fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia: zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna i dobra regeneracja.

Są to generalne zasady, na których powinniśmy opierać całe swoje funkcjonowanie. Dużo mówi się o tych dwóch pierwszych i wiele już na ten temat wiemy. Zdrowa dieta i ćwiczenia fizyczne w celach zdrowotnych są już w powszechnej świadomości. Natomiast kwestia właściwej regeneracji, a zwłaszcza zdrowego snu wciąż nie zyskała powszechnej uwagi. Spanie wydaje się być czynnością naturalną, na którą zdawałoby się nie mamy żadnego wpływu. Nie jest to jednak do końca prawda. Jeśli nie mamy ze spaniem problemów, jeśli dobrze śpimy i wystarczającą ilość czasu, to faktycznie nie musimy się tą kwestią zajmować. Problem pojawia się kiedy mamy zbyt mało czasu na regenerację i sen oraz gdy źle sypiamy. Jest to jednak problem, który możemy i powinniśmy skorygować. Oczywiście jednorazowe i sporadyczne problemy z zasypianiem, budzeniem się w nocy, czy to, że raz na jakiś czas krócej pośpimy, nie ma aż tak dużego znaczenia. Jednak negatywne konsekwencje dla zdrowia niosą regularne problemy ze snem i zdecydowanie powinniśmy w takiej sytuacji podjąć działania by to zmienić.

Zaburzenia snu mogą prowadzić do takich chorób jak cukrzyca, depresja, nadciśnienie i inne choroby serca, mogą także powodować otyłość. To właśnie podczas snu wydziela się najwięcej somatotropiny, czyli hormonu wzrostu. To hormon, który ma olbrzymie znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, bo między innymi odpowiada za stymulowanie spalania tkanki tłuszczowej, wpływa na rozrost mięśni, pobudza mineralizację kości, wpływa na syntezę białek, a także stymuluje układ odpornościowy.

Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien spać ok. 8 godzin by w pełni zregenerować swój organizm. Jednak trzeba pamiętać, że ilość snu to kwestia indywidualna, a z biegiem lat, im człowiek starszy, tym potrzebuje mniej snu.

Do regeneracji, oprócz snu, należy dodać równie ważną w dzisiejszych zabieganych czasach, chwilę relaksu i wyciszenia. Jest niezwykle ważne by w ciągu dnia zatrzymać się choćby na kilkadziesiąt minut. Dobrym rozwiązaniem jest krótka drzemka, albo po prostu przerwa, tak by uspokoić myśli, wyciszyć swoją aktywność. W ten sposób możemy sobie pozwolić na dalszą pracę i koncentrację do końca dnia. 

Jak zadbać o jakość snu?

Po pierwsze warto pamiętać o tym by wygospodarować sobie odpowiednią ilość czasu na spanie. Dla ludzi aktywnych i zabieganych, to zawsze jest najtrudniejsze, ale z drugiej strony bardzo opłacalne. Dobrze przespana noc przez odpowiednią liczbę godzin, to bardziej efektywna i wydajna aktywność w ciągu dnia, więc kiedy to podsumujemy opłaca się więcej czasu poświęcić na spanie.

Druga sprawa to jakość snu. Tu rozwiązanie nie jest już zero jedynkowe. Na niespokojny sen wpływają różne czynniki. Jedne są znane i można je wyeliminować, choć jest to trudne, ze względu na niezbędną konsekwencję. Inne są nie do końca zbadane. Na pewno istotnych jest kilka zaleceń, które wpływają na jakość snu. Ważne jest aby przed pójściem spać nie objadać się, wprowadzić pewną regularność w kładzeniu się spać, nie oglądać telewizji, nie wpatrywać się w ekran telefonu, czy komputera tuż przed zaśnięciem. Ważne są też warunki w sypialni, w której nie powinno być duszno i zbyt ciepło. Poważniejsza sprawa to bezdech senny, czy też podejrzenie o to, że jest on przyczyną niespokojnego snu. Powoduje to niedotlenienie organizmu, a w związku z tym czyni sen bardzo nieefektywnym. Bezdech senny nieleczony może doprowadzić do chorób układu krążenia, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego a w skrajnych przypadkach nawet do śmierci. W takiej sytuacji bardzo istotne jest monitorowaniu snu, a konkretnie organizmu w czasie snu.

 

Do tego służy pulsoksymetr do monitorowania snu, czyli niewielkie urządzenie zakładane na palec, często też na nadgarstek, które w  nocy na bieżąco bada stopień nasycenia krwi tlenem, a także tętno. Te bardziej zaawansowane urządzenia, nie tylko zapisują dane, ale mogą na bieżąco reagować delikatnymi wibracjami. Wibracje wyzwalane są automatycznie przy niskiej zawartości tlenu we krwi lub osiągniętym celu – próg nasycenia tlenem i intensywność wibracji mogą być swobodnie wybierane. Dzięki drganiom urządzenie wydobywa ciało z zaburzeń oddychania, zapobiegając długotrwałym wstrzymaniom oddechu. To z jednej strony reguluje sen i poprawia jego jakość, a z drugiej, w sytuacjach bardziej poważnych, może nawet uratować życie.

Takie zawansowane pulsoksymetry do monitorowania snu można znaleźć w naszym sklepie internetowym na www.zdrowiewmodzie.pl

Powiązane produkty

Spokojny sen to gwarancja utrzymania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej każdego dnia, dlatego dbając o zdrowy tryb życia powinno się przede wszystkim zadbać o odpowiednią długość i jakość snu. Zaburzenia snu mogą przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia, osłabienia odporności, a tym samym problemów dnia codziennego.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz